КЫРГЫЗ РЕСПУБЛИК АСЫНЫН БИЛИМ БЕРҮҮ ЖАНА ИЛИМ МИНИСТРЛИГИ
О Ш МАМЛЕКЕТТИК УНИВЕРСИТЕТИ
«Бекитемин»
ОшМУнун ректору________Кожобеков К.Г.
«___»________2019-ж.
ОРТО КЕСИПТИК БИЛИМ БЕРҮҮНҮН
НЕГИЗГИ КЕСИПТИК БИЛИМ БЕРҮҮ ПРОГРАММАСЫ
Адистиктин коду: 050717 Теология
Адистиктин аталышы: Теология
Адистин квалификациясы: Теолог
2019-2020-окуу жылы
Окутуу формасы
Күндүзгү
Ош-2019
НЕГИЗГИ КЕСИПТИК БИЛИМ БЕРҮҮ ПРОГРАММАСЫ
Даярдоо багыты: 050717 Теология
Профиль: Теология
Бүтүрүүчүнүн квалификациялык даражасы: Теолог
1. Жалпы жоболор
1.1. 050717 – “Теология” орто кесиптик билим берүүнүн негизги кесиптик билим берүү программасы Кыргыз Республикасынын «Билим берүү жөнүндөгү» мыйзамдарына жана башка нормативдик укуктук актыларына ылайык түзүлгөн. Орто кесиптик билим берүү стандарты Кыргыз Республикасынын Билим берүү жана илим министрлигине сунушталган убактылуу стандарттын талаптарынын негизинде иштелип чыкты.
1.2. Бул Мамлекеттик билим берүү стандартында төмөнкүдөй термин жана аныктамалар колдонулат:
- негизги кесиптик билим берүү программасы - даярдоонун тийиштүү багыты боюнча билим берүү процессин ишке ашырууну уюштурууну, максатын, күтүлүүчү натыйжаларын, мазмунун көрсөтүүчү окуу-методикалык документациялардын жыйындысы;
- дисциплиналар цикл ы – тарбиялоонун, окутуунун натыйжаларына жана максатына жетүү үчүн аныкталган логикалык бүтүмгө ээ болгон билим берүү программасынын бөлүгү же окуу дисциплиналарынын жыйындысы;
- модуль – коюлган максатка жана окутуунун, тарбиялоонун натыйжаларына жетүү үчүн аныкталган логикалык бүтүмгө ээ болгон окуу дисциплинасынын бөлүгү;
- компетенция – тиешелүү тармакта кесиптик ишмердүүлүк менен алектенүү үчүн зарыл болгон өздүк сапаттардын, билим, билгичтик жана көндүмдөрдүн динамикалык комбинациясы;
- кредит (зачеттук бирдик ) – негизги кесиптик билим берүү программасынын эмгек көлөмүнүн шарттуу чени;
- окутуунун натыйжалары – негизги кесиптик билим берүү программасы боюнча окутуунун натыйжасында иштелип чыккан компетенциялар.
1.3. Бул билим берүү программасында төмөнкүдөй кыскартуулур жана белгилер пайдаланылат:
ОКББ – орто кесиптик билим берүү;
НКББП – негизги кеиптик билим берүү программасы;
ОУБ - окуу-усулдук бирикме;
НКББПнын ДЦ – негизги кесиптик билим берүү программасынын дисциплиналар циклы;
ЖК – жалпы компетенциялар;
КК – кесиптик компетенциялар;
2. ББПнын максаты, окутуунун натыйжалары жана күтүлүүчү натыйжалар. НКББПны өздөштүрүүгө талаптар
2.1. 050717 ТЕОЛОГИЯ багыты боюнча ОКББнүн НКББПнын максаты.
М-1. Көп улуттуу жана көп конфессионалдуу кыргыз коомчулугунда материалдык жана моралдык баалуулуктарды сыйлаган, мамлекеттин кызыкчылыктарын жогору койгон кесиптик базалык орто билимге ээ личностторду тарбиялоо.
М-2. Теология багыты боюнча алган билим уланта алган жана тиешелүү тараптардын талаптарына жооп берген орто кесиптик кызмат көрсөтүүчү адистерди даярдоо.
2. ББПнын чегинде окутуунун натыйжалары
ОН-1: ЖК1+ЖК2+КК2+КК3+КК6
Мамлекеттик, коомдук жана диний баалуулуктарды айкалыштырып алып кете алат.
ОН-2: ЖК5+ЖК6+ЖК8+КК1+КК13
Кесиптик маселелерди чечүү үчүн жеке же командалык түрдө иштөөнү, жоопкерчилик алууну, гуманитардык жана орто кесиптик программадагы диний дисциплиналардын базалык билимдерин билет жана алардын негизги жоболорун колдоно алат.
ОН-3: ЖК4+КК 5 +КК8
Окуу процессинде заманбап информациялык технологияларды колдонуну билет.
ОН-4: ЖК3+ЖК7+КК 4 +КК7+КК9+КК10+КК14
Кесиптик ишмердүүлүгүндө, ошондой эле диний агартуу тармактарында материалдарды топтойт жана колдоно алат.
ОН-5: КК11+КК12
Салттуу диний түшүнүктөр менен салттуу эмес диний түшүнүктөрдүн айырмачылыгын билет.
Максат менен окутуунун натыйжаларынын дал келүүчүлүк матрицасы:
М-1 |
М-2 |
|
ОН-1 |
+ |
|
ОН-2 |
+ |
+ |
ОН-3 |
+ |
|
ОН-4 |
+ |
|
ОН-5 |
+ |
Компетенциялардын окутуунун натыйжаларына дал келүүчүлүк матрицасы:
№ |
Калыптандыруучу компетенциялар |
Окутуунун натыйжасы |
1. |
ЖК1+ЖК2+КК2+КК3+КК6 |
ОН-1 |
2. |
ЖК5+ЖК6+ЖК8+КК1+КК13 |
ОН-2 |
3. |
ЖК4+КК 5 +КК8 |
ОН-3 |
4. |
ЖК3+ЖК7+КК4+КК7+КК9+КК10+КК14 |
ОН-4 |
5. |
КК11+КК12 |
ОН-5 |
2.2. Орто кесиптик билим берүү программасы боюнча адистерди даярдоодогу НКББПны өздөштүрүүнүн натыйжаларына талаптар.
050717 – «Теология» адистигин аяктаган бүтүрүүчү Негизги кесиптик билим берүү программасынын максаттарына жана кесиптик ишмердүүлүктүн милдеттерине ылайык төмөндөгүдөй компетенцияларга ээ болушу керек:
а) Жалпы компетенциялар:
ЖК-1: Жеке ишмердүүлүгүн уюштурууну, кесиптик милдеттерди аткаруунун жолдорун жана милдеттерин тандоону, анын сапатын жана эффективдүүлүгүн баалоону;
ЖК-2: Маселелерди чечүүнү, стандарттык жана стандарттык болбогон абалдарда чечим чыгарууну, инициатива жана жоопкерчилик алууну;
ЖК-3: Кесиптик милдеттерди эффективдүү аткарууну, кесиптик жана личностук өнүгүүнү камсыздоо үчүн изденүүнү, маалыматтарды колдонуу жана интерпретациялоону;
ЖК-4: Кесиптик ишмердүүлүгүндө информациялык-коммуникациялык технологияны колдонууну;
ЖК-5: Команда менен иштешүүнү, коллектив, жетекчилик жана кардарлар менен эффективдүү кызматташууну билет.
ЖК-6: Команданын (карамагындарылардын) аткарган иштеринен жоопкерчилигин алууну жана милдеттерди аткаруунун жыйынтыктарын эске алып аларга иш жеринде кеңеш берүүнү;
ЖК-7: Жеке личносттук жана кесиптик өнүгүүсүн камсыздоону, кесиптик ишмердүүлүгүндө эмгек жана технологиялык өзгөрүүлөргө адаптация болууну билет.
ЖК-8: Чакан коллективдин иштерин уюштурууга жана башкарууга даяр.
б) Кесиптик компетенциялар:
Кесиптик ишмердүүлүк жаатта:
КК-1: Теология тармагына байланыштуу базалык билимдерди активдүү колдонот, ошондой эле профилдик теологиялык дисциплиналарды өздөштүрүүдө философиянын, тарыхтын, искусство таануунун, филологиянын фундаменталдык бөлүмдөрүнүн атайындаштырылган билимдерин колдоно алат.
КК-2: Теологиялык мазмундагы маселелерди чечүүнүн стандарттык ыкмаларын колдоно алат.
КК-3: Кесиптик милдеттерди чечүүдө теологиялык билимдерди колдонууга даяр.
КК-4: Методикалык маселелерди чечүүнүн жолдорун (моделдерин, методдорун, технологияларын жана билим берүү ыкмаларын) жана билим берүүнүн сапатын баалоонун технологиясын колдонот.
КК-5: Коюлган кесиптик милдеттерди чечүүдө заманбап техникалык каражаттарды жана информациялык технологияларды колдоно алат;
КК-6: Инсандарды социалдаштыруунун ыкмаларын, техникаларын жана методикасын билүү жөндөмүнө ээ. Индивиддедин өздөрүн профессионалдуу деңгээлде аныктай алуусу үчүн шарт түзүп берүүгө жөндөмдүү.
Окуу-тарбиялык жана агартуучулк жаатта:
КК-7: Жалпы жана атайын окуу курстары үчүн булактык жана библиографиялык баяндама түзө алат.
КК-8: (Окутуучунун жетектөөсү менен) жалпы жана атайын орто билим берүүчү мекемелердеги окуу процессинде көмөкчү катары тарбия берүүнүн заманбап окуу-уюштуруу методикаларын жана жоболорун колдонот; өз алдынча сабактарды жана окуудан сырткары иш чараларды уюштурууга жөндөмдүү.
Социалдык-практикалык жаатта:
КК-9: Практикалык ишмердүүлүгүндө теологиялык негиздеги билимдерди, жоболорду, методдорду жана ишмердүүлүктүн түрдүү формаларын колдонот.
Эксперттик-консультациялык ишмердүүлүк жаатында:
КК-10: Кесиптик ишмердүүлүк жаатында тиешелүү материалдарды топтойт, системалаштырат жана анализдейт.
КК-11: Анализдөөнүн натыйжасын конкреттүү профилдеги эксперттик-консультациялык маселелерди чечүүдө пайдаланат.
КК-12: Конфессиянын практикалык ишмердүүлүгүнө катыша алат жана изилдөөнүн жыйынтыктарын колдоно алат.
Өкүлчүлүк-далдалчылык жаатында:
КК-13: Диний уюмдардагы сыяктуу эле, диндер аралык, маданий (цивилизациялык), коомдук, мамлекеттик жана илимий өңүттөгү карым-катнаш көйгөйлөрүнүн тарыхы, мүнөзү жана мааниси жөнүндөгү билимин пайдалана алат.
КК-14: Диний уюмдардын катышуусу менен координациялык- структуралык иштеринде, ошондой эле теологдун кесиптик ишмердүүлүгүнө байланыштуу бардык тармактарда өкүлчүлүк-далдалчылык кызматын аталган билимдерин колдонуу менен ишке ашыра алат.
2.3. Абитуриенттин даярдык деңгээлине талаптар
2.3.1. Абитуриенттен орто кесиптик билим берүү программасына тапшыруу үчүн төмөндөгү документтер талап кылынат:
- Жалпы орто билим алгандыгы тууралуу аттестат;
- Негизги жалпы билим тууралуу күбөлүк.
2.3.2. Кабыл алуу университеттин ички абитуриенттерди кабыл алуу эрежесинин негизинде жүргүзүлөт.
2.4. Бү түрүүчүлөрдүн кесиптик ишмердүүлүгүнүн мейкини жана объектилери
А. 050717 - Теология багыты боюнча орто кесиптик программаны бүтүргөндөрдүн кесиптик ишмердүүлүгүнүн мейкини төмөнкүлөр:
- Дин таануу жана теологиялык билим жана тарбия берүүнү уюштуруу;
- Башталгыч диний билим берүү мекемелери
-нде,
-
-
-
-
-
-
-
-
-
маданий мекемелерде жана массалык маалымат каражаттарында, диний проблемага байланыштуу академиялык уюмдарда, дидинй уюм жана бирикмелер менен байланышкан мамлекеттик жана муниципалдык мекемелерде консультация берүү кызматын аткара алат.
Б. 050717 - Теология багыты боюнча орто кесиптик программаны бүтүргөндөрдүн кесиптик ишмердүүлүгүнүн объектилери төмөнкүлөр:
- Теологиялык билим берүү жана тарбия;
- Музейдеги экспонаттарды кайра иштетүү, баяндоо жана экскурцияларды жүргүзүү;
- Библиотека жана архивдерде диний жана дин таануу багытындагы материалдарды каталогдоштуруу;
- Массалык маалымат каражаттарына динге байланыштуу материалдарды камсыз кылуу, кайра иштетүү жана консультациялык кызмат көрсөтүү;
- Тиешелүү мамлекеттик жана муниципалдык органдар менен диний уюмдардын арасындагы кызматташтыкты ишке ашыруу.
2.5. Бү түрүүчүлөрдүн кесиптик ишмердүүлүгүнүн түрлөрү:
- Теологиялык ишмердүүлүк;
- Окуу-тарбиялык жана агартуучулук ишмердүүлүк;
- социалдык-практи калык ишмердүүлүк;
- эксперттик-консультатив дик ишмердүүлүк;
- өкүлчүлүк-далдалчылык ишмердүүлүк;
- уюштуруучулук-башкаруучулук ишмердүүлүк .
2 . 6 . Бүтүрүүчүлөрдүн кесиптик ишмердүүлүк милдеттери:
Кесиптик ишмердүүлүк:
Коомдун моралдык жана укуктук нормаларынын негизинде коомдук байланыштарды ыргактуу алып кетүүгө, инсандарды сыйлоого, башка маданияттарга карата толлеранттуу болууга, партнердук мамилелерди чыңдоого даяр;
Граждандык-демократиялык коомдун баалуулуктарын негиз алып, диалог курууну билүү жана активдүү жарандык позицияга ээ болуу;
Алган билимдерин сергек жашоо образын сактоого, табиятты коргоого жана ресурстарды рационалдуу башкарууга колдонуу.
Окуу-тарбиялык жана агартуучулук жаатта:
Мектепке чейинки жана башталгыч билим берүүчү мекемелердин окуу процессинде (жетекчи окутуучунун катышуусунда) тарбия берүүнүн заманбап принциптерин жана окуу-уюштуруунун методикасын колдонуу.
Окуучулардын өз алдынча окууларын жана сабактан тышкаркы иш чараларды уюштурууну билүү.
Социалдык-практикалык жаатта:
Практикалык ишмердүүлүгүндө теологиялык негиздеги маалыматтарды, метод жана принциптерди колдонуу.
Диний уюмдардын практикалык ишмердүүлүгүн изилдөөгө катышуу жана изилдөөнүн жыйынтыгын колдонуу.
Эксперттик-консультациялык ишмердүүлүк жаатында:
Конкреттүү профилдеги эксперттик-консультациялык милдеттерди чечүүдөгү анализдердин жыйынтыктарын колдонуу, теологиялык иш чара жана басылмаларга экспертиза жасоо.
Өкүлчүлүк-далдалчылык жаатында:
Конфессиялар арасында диалог куруп кетүүнү билүү жана алган билимдерин диний уюмдар катышкан координациялык курамдагы иш чараларда колдонуу , ошондой эле өкүлчүлүк-далдалчылык милдеттерди ишке ашыруу.
3 . «Теология» багыты боюнча
Жумушчу окуу планы
Орто кесиптик квалификациялык даражасы: “теолог”
Нормативдик окуу мөөнөтү:
9-класстын базасында 2 жыл 10 ай
11-класстын базасында 1 жыл 10 ай
Дисциплина |
Баары ауд |
Лк |
Пр. |
Сем. |
СӨАИ |
Инд. |
Баары |
Кред |
||||||||
1-семестр (9-класстын базасы) |
730 |
730 |
730 |
|||||||||||||
1 |
Кыргыз тили |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
2 |
Кыргыз адабияты |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
3 |
Орус тили |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
4 |
Чет тили |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
5 |
Дүйнөлүк тарых |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
6 |
Физика |
60 |
60 |
60 |
||||||||||||
7 |
Химия |
30 |
30 |
30 |
||||||||||||
8 |
Биология |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
9 |
Дене тарбия |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
10 |
Башталгыч аскердик даярдык |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
11 |
Араб тили |
100 |
100 |
100 |
||||||||||||
12 |
Математика |
100 |
100 |
100 |
||||||||||||
13 |
Куран |
80 |
80 |
80 |
||||||||||||
14 |
География |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
2-семестр |
630 |
630 |
630 |
|||||||||||||
1 |
Кыргыз тили |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
2 |
Кыргыз адабияты |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
3 |
Дүйнөлүк адабият |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
4 |
Чет тили |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
5 |
Адам жана коом |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
6 |
Математика |
100 |
100 |
100 |
||||||||||||
7 |
Астрономия |
20 |
20 |
20 |
||||||||||||
8 |
Физика |
60 |
60 |
60 |
||||||||||||
9 |
Химия |
30 |
30 |
30 |
||||||||||||
10 |
Дене тарбия |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
11 |
Башталгыч аскердик даярдык |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
12 |
Араб тили |
100 |
100 |
100 |
||||||||||||
13 |
Куран |
80 |
80 |
80 |
||||||||||||
14 |
Кыргызстан тарыхы |
40 |
40 |
40 |
||||||||||||
3-семестр (11-класстын базасы) |
480 |
110 |
270 |
100 |
450 |
930 |
30 |
|||||||||
1 |
МК |
ГСЭ |
Кыргыз тили жана адабияты |
45 |
45 |
45 |
90 |
3 |
||||||||
2 |
МК |
ГСЭ |
Орус тили |
45 |
45 |
45 |
90 |
3 |
||||||||
3 |
МК |
ГСЭ |
Манас таануу |
30 |
15 |
15 |
30 |
60 |
2 |
|||||||
4 |
ВК |
ГСЭ |
Философияга киришүү |
45 |
24 |
21 |
45 |
90 |
3 |
|||||||
5 |
МК |
МЕН |
Профессионалдык математика |
30 |
16 |
14 |
30 |
60 |
2 |
|||||||
6 |
ВК |
МЕН |
Мусулман илимпоздорунун табигый илимдерге кошкон салымдары |
30 |
15 |
15 |
30 |
60 |
2 |
|||||||
7 |
МК |
ПЦ |
Профессионалдык тил (Араб тили) |
90 |
90 |
90 |
180 |
6 |
||||||||
8 |
МК |
ПЦ |
Ыйык китепти үйрөнүү |
60 |
60 |
60 |
120 |
4 |
||||||||
9 |
МК |
ПЦ |
Диний ритуалдардын нормалары |
75 |
40 |
35 |
75 |
150 |
5 |
|||||||
10 |
Дене тарбия |
30 |
30 |
30 |
||||||||||||
4-семестр |
375 |
120 |
135 |
150 |
375 |
150 |
930 |
30 |
||||||||
1 |
МК |
ГСЭ |
Чет тили |
45 |
45 |
45 |
90 |
3 |
||||||||
2 |
МК |
ГСЭ |
Кыргызтсан тарыхы |
60 |
30 |
30 |
60 |
120 |
4 |
|||||||
3 |
МК |
МЕН |
Информатика |
30 |
15 |
15 |
30 |
60 |
2 |
|||||||
4 |
МК |
ПЦ |
Профессионалдык тил (Араб тили) |
30 |
30 |
30 |
30 |
60 |
2 |
|||||||
5 |
МК |
ПЦ |
Ыйык китепти үйрөнүү |
60 |
60 |
60 |
120 |
4 |
||||||||
6 |
МК |
ПЦ |
Диний ритуалдардын нормалары |
30 |
15 |
15 |
30 |
60 |
2 |
|||||||
7 |
МК |
ПЦ |
Пайгамбардын накыл сөздөрү |
60 |
30 |
30 |
60 |
120 |
4 |
|||||||
8 |
МК |
ПЦ |
Пайгамбардын өмүр баяны |
60 |
30 |
30 |
60 |
120 |
4 |
|||||||
9 |
Окуу-үйрөнчүк практика |
90 |
90 |
3 |
||||||||||||
10 |
Кыргызстан тарыхы боюнча МА |
60 |
60 |
2 |
||||||||||||
11 |
Дене тарбия |
30 |
30 |
30 |
||||||||||||
Баары |
2215 |
230 |
1765 |
250 |
825 |
150 |
3220 |
60 |
||||||||
4. “Теология” багыты боюнча билим берүү программасынын компетенциялар картасы
Блоктор боюнча дисциплина-лардын аталышы |
Мамлекеттик стандартта талап кылынган компетенциялар |
|||||||||||||||||||||
ЖК1 |
ЖК2 |
ЖК3 |
ЖК4 |
ЖК5 |
ЖК6 |
ЖК7 |
ЖК8 |
КК1 |
КК2 |
КК3 |
КК4 |
КК5 |
КК6 |
КК7 |
КК8 |
КК9 |
КК10 |
КК11 |
КК12 |
КК13 |
КК14 |
|
Кыргыз тили жана адабияты |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
Орус тили |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
Манас таануу |
|
|
+ |
|
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Философияга киришүү |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
Профессио-налдык математика |
|
|
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Мусулман илимпоздо-рунун табигый илимдерге кошкон салымдары |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Профессио-налдык тил (Араб тили) |
|
|
+ |
|
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Ыйык китепти үйрөнүү |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
|
Пайгамбар-дын накыл сөздөрү |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Диний ритуалдардын нормалары |
+ |
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
Чет тили |
|
|
+ |
|
+ |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Кыргызтсан тарыхы |
|
|
|
|
|
+ |
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
Информатика |
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
+ |
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Пайгамбар-дын өмүр баяны |
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
+ |
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
Окуу-үйрөнчүк практика |
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+ |
|
|
|
|
|
|
5. Окуу планындагы дисциплиналардын программасына аннотация
А) 9-класстын базасынын негизинде кабыл алынган 1-курстун студенттери үчүн жалпы билим берүүчү дисциплиналардын программасына аннотация
6. Практикалардын программасына аннотация
Окуу-үйрөнчүк практикасынын программасына аннотация
Практиканын максаты |
Практиканын бардык түрлөрүнө кесиптик компетенциялардын калыптануусу максатында алган теориялык билимдерин колдонуу аркылуу тажрыйба алуу менен алган билимин бекемдөө |
Практиканын милдеттери: |
- Билим берүү системасынын жана билим берүү мекемелеринин окуу-тарбиялык процесси менен тааныштыруу; - Диний билим берүү, мектепке чейинки жана башталгыч билим берүүчү мекемелердин админстрациясынын, класс жетекчилердин функционалдык милдеттери менен таанышуу; - Класс жетекчилердин тарбиялык иштеринин системасын окуп үйрөнүү; - Ата-энелер менен иштөөнүн өзгөчөлүктөрүн окуп үйрөнүү; - Коомдук уюмдарда, массалык маалымат каражаттарында, маданий, муниципалдык жана мамлекеттик динге байланышкан маселелерде консультация берүүнүн өзгөчөлүктөрүн үйрөнүү; - Динге байланыштуу мамлекеттик жана коомдук структураларда (дин комиссиясы, муфтият, казыят ж.б.) иштөөнүн жол-жобосун үйрөнүү. |
Практиканын мөөнөтү: |
- 2-курс 4-семестр: 2 жума |
Практиканы жыйынтыктоо: |
Отчеттуулуктун формасы: Экзамен Отчеттуулуктун документи: Практиканын күндөлүгү |
Практика мезгилинде ала турган билим, билгичтик, ык-машыгуулар: |
Кесиптик жана атайын дисциплиналар боюнча алган теориялык жана методологиялык билимдерин бышыктоо. Тарбиялануучулар менен иштешүү. Практиканын жыйынтыгын жана анализин жазууну үйрөнүү. |
Практиканын мазмуну: |
Динге байланышкан мекеме-уюмдар, башталгыч класс жана мектепке чейинки мекемелер, класс, класстык журнал жана тиешелүү документтер менен таанышуу. |
Практиканын мезгилинде калыптана турган копетенциялар: |
Окуу-үйрөнчүк практика: ЖК5, КК8. |
7. Жыйынтыктоочу мамлекеттик аттестацияга карата талаптар
7.1. Жыйынтыктоочу мамлекеттик аттестация орто кесиптик адистик боюнча мамлекеттик сынакты камтыйт.
Жыйынтыктоочу мамлекеттик аттестация бүтүрүүчүнүн кесиптик деңгээлинин даярдыгын аныктоого багытталган.
Бүтүрүүчүнүн жыйынтыктоочу мамлекеттик аттестациясына кирген аттестациялык сыноолор ал окуп өздөштүргөн орто кесиптик билим берүүнүн негизги кесиптик билим берүү программасына толугу менен дал келүүсү керек.
7 . 2 . Адистик боюнча мамлекеттик сынакка талаптар.
050717 Теология багыты боюнча мамлекеттик сынактын программасы жана өтүү тартиби Теология багыты боюнча ОУБ тарабынан иштелип чыккан методикалык сунуштардын жана тийиштүү болжолдуу программалардын, ББж-аИ министрлиги тарабынан бекитилген орто кесиптик билим берүү программасынын бүтүрүүчүлөрүнүн жыйынтыктоочу мамлекеттик аттестациялоо жөнүндөгү токтомуна (№470, 04.07.2012) таянат.
Бирок 2019-2020-окуу жылында 050717 «Теология» багыты боюнча орто кесиптик билим берүү программасынын бүтүрүүчү курсу болбогондуктан, бул окуу жылында Мамлекеттик сынак өткөрүлбөйт.
8. Баалоо каражаттарынын фонду
1. Мухаммед пайгамбардын сөздөрү менен шайкеш келген кыргыз элиндеги макал-лакаптарга мисал айтып бериңиз? (ОН-1)
2. Ажылыктын парз экендигин билдирген аятты мааниси менен түшүндүрүңүз? (ОН-1)
3. Аз. Мухаммеддин Нажран христиандары менен байланышын түшүндүрүңүз? (ОН-1)
4. Илим алуу ийне менен кудук казгандай деген макал менен Мухаммед пайгамбардын илим алуу тууралуу айткан сөздөрүн салыштырып бериңиз? (ОН-1)
5. Иудейлердин мусулмандар менен түзгөн келишимин бузгандыктарын мисалдар менен түшүндүрүңүз? (ОН-1)
6. Мухаммед пайгамбардын мекенге болгон сүйүүсүн өрнөк катары алып, өзүңдүн мекен тууралуу пикириңди түшүндүрүп бер? (ОН-1)
7. Мухаммед пайгамбардын коомго кандай мамиле жасаганын өрнөк катары алып, коомго кандай мамиле жасоо керектигин түшүндүрүп бериңиз? (ОН-1)
8. Вааз кылууга кандай дуба менен башталат? Айтып бериңиз? (ОН-1)
9. Мусулмандын мамлекетине карата милдеттери кандай? (ОН-1)
10. Орозо ибадатынын жекелик жана коомдук пайдаларын түшүндүрүңүз? (ОН-1)
11. Араптар жашоо образы жагынан канчага бөлүнөт? Түшүндүрүңүз? (ОН-1)
12. Мухаммед пайгамбардын мүнөзүн жана коомдо бааланган мүнөздөрүн салыштырып бериңиз? (ОН-1)
13. Алгачкы мусулмандар кимдер болгон? Алар кайсыл жерде динди үйрөнүшкөн? (ОН-1)
14. Зекеттин парз экендигин билдирген аяттардан мисал келтирип, кайсыл жылы мусулмандарга парз болгонун айтыңыз? (ОН-1)
15. Курмандык чалуу мусулмандарга качан билдирилген? Курмандык качан чалынат? (ОН-1)
16. Баланын төрөлүүсүнө байланыштуу жөрөлгөлөрдү түшүндүрүңүз? (ОН-1)
17. Алгач шейит кеткен мусулмандар кимдер болгон? Түшүндүрүңүз? (ОН-1)
18. Куран жана хадистерде окууга, илим алууга, ой жүгүртүүгө, акыл калчоого багытталган далилдерди жазып, азыркы учур менен байланыштырып ачыктагыла. (ОН-2)
19. Араптардын Мухаммед пайгамбарга чейинки жашоо-шарттарын негиз алып, Мухаммед пайгамбардан кийин арап коомундагы өзгөрүүлөрдү мисалдары менен баяндап бериңиз? (ОН-2)
20. Мусулман картографтардан кимдерди билесиң жана алардын өзгөчөүктөрү кандай? (ОН-2)
21. Мухаммед пайгамбардын урпактары делген катмарды ислам тарыхы предметинин негизинде тушүндүрүп бер? (ОН-2)
22. Асмандын көк экендиги жөнүндө Кинди эмне деп айткан жана анын айтканы азыркы илимий көз карашка дал келеби? (ОН-2)
23. Мусулмандардын жана Библиядагы маалыматтардан пайдалануу менен бирге Мухаммед пайгамбардын санжырасын анализдеп бериңиз? (ОН-2)
24. Мухаммед пайгамбардын жоопкерчилиги жана анын жоопкерчилик тууралуу айткан сөздөрүн учурдагы окуялар менен байланышта чечмелеп бериңиз? (ОН-2)
25. Курайшты исламга каршы чыгууга түрткөн себептер эмнелер болгон? Мисал келтириңиз? (ОН-2)
26. Ислам цивилизациясынын түптөлүшүндөгү негизги себеп, же себептер эмнелер деп ойлойсуңуз? (ОН-2)
27. Ибн Вахшия менен Ибн Аввам өсүмдүктөр жөнүндө кандай көз караш айтышкан жана бул көз караш жаныбарларды да ичине камтыйбы? (ОН-2)
28. Карафи асман желеси тууралуу эмне деген жана ал азыркы илимий чындыкка дал келеби? (ОН-2)
29. Араптардын кандай ишенимдерди карманышканын жана Мухаммед пайгамбардын аларга каршы кандай күрөш алып барганын мисалдары менен түшүндүрүп бериңиз? (ОН-2)
30.Меккенин каратылышы кандай тартипте ишке ашкан? Аз. Мухаммеддин меккеликтерге карата мамилеси кандай болгон? (ОН-2)
31. Ислам – караңгылык жана түркөйлүктүн себепчиси болушу мүмкүнбү? Эмне үчүн? (ОН-2)
32. Абдуллатиф ал-Багдади ким, остеология жаатында эмнелерди аткарган жана аны модерн астеологиянын куруучусу деп атоого болобу? (ОН-2)
33. Пайгамбар болгонго чейин Аз. Мухаммеддин адилеттүүлүгүнө жана калыстыгына мисал келтирип түшүндүрүңүз? (ОН-2)
34. Ислам тарыхында курулган обсерваториялар жөнүндө кеңири маалымат бергиле. (ОН-2)
35. Пири Реис тарабынан сызылган дүйнөнүн картасы жөнүндө эмнелерди билсиңер? (ОН-2)
36. Ыйман деген эмне? Ыймандын канча негизи бар? (ОН-4)
37. Ислам тарыхынын алгачкы доорлорунда кандай билим берүү мекемелери курулган? (ОН-4)
38. Мухаммед пайгамбардын сөздөрү менен Курандын сөздөрүнүн айырмасын түшүндүрүп бериңиз? (ОН-4)
39. Ислам тарыхында математика илиминдеги ачылыштар жөнүндө эмнелерди жаза аласыңар? (ОН-4)
40. Тазалыкта маанилүү болгон даараттын канча парзы бар? (ОН-4)
41. Мухаммед пайгамбардын сөздөрү кандай ыкмалар менен кагаз бетине түшүрүлгөнүн негиз алып, аны учурдагы бир мисал менен салыштырып бериңиз? (ОН-4)
42. Нөл саны качан, каерде биринчи жолу колдонула баштаган, ал кандай аталган жана кандай жаңылыктарды алып келген? (ОН-4)
43. Гусул аятын айтып, гусулдун канча парзы бар экенин түшүндүрүңүз? (ОН-4)
44. Модерн астрономиянын куруучусу ким жана ал илимге кандай жаңылыктарды алып кирген? (ОН-4)
45. Битружи астрономия жаатында кандай ачылыштарды жасаган? (ОН-4)
46. Мухаммед ал-Фаргани астрономия илиминде эмнелер менен алек болгон? (ОН-4)
47. Эмне үчүн мусулмандар Мухаммед пайгамбардын сөздөрүн аныктоо үчүн атайын методология иштеп чыгышканын мисалдары менен түшүндүрүп бериңиз? (ОН-4)
48. Кайсыл мезгилде таяммум кылууга болот жана таяммумда канча парз бар? Айтып бериңиз? (ОН-4)
49. Намаздын парз экендигин билдирген аятты мааниси менен түшүндүрүңүз? (ОН-4)
50. Жума намазы качан жана кайсыл аяттын негизинде парз экендиги билдирилген? Аяттын маанисин түшүндүрүңүз? (ОН-4)
51. Бир сөздүн Мухаммед пайгамбардын сөзү экенин кандай ыкмалар менен аныктай алабыз? (ОН-4)
52. Ислам тарыхында өнүккөн саат технологиялары жөнүндө эмнелерди билесиңер? (ОН-4)
53. Орозо ибадатынын парз экендиги кайсыл аят аркылуу белгиленген? Түшүндүрүңүз? (ОН-4)
54. Фитир садакасы качан берилет жана анын өлчөмдөрү тууралуу маалымат бериңиз? (ОН-4)
55. Дарвиндин эволюциялык теориясы жөнүндө маалымат берип, ислам тарыхында кайсыл илимпоздор бул жаатта жаңылыктарды алып кирген айтып бергиле. (ОН-4)
56. Намаз ибадатынын жекелик жана коомдук пайдаларын түшүндүрүңүз? (ОН-4)
57. Ислам тарыхында химия илиминдеги агымдарды жана алардын өзгөчөлүктөрүн жазгыла? (ОН-4)
58. Исламга чейинки доордо арап уруулары тарабынан тутунулган бутпарастык ишеними кандай болгон? Түшүндүрүңүз? (ОН-4)
59. Аз. Мухаммеддин пайгамбар катары негизги милдеттери эмнелер? Түшүндүрүңүз? (ОН-4)
60. Тиббун-набавийя менен илимий медицинаны кандай байланыштырууга болот? (ОН-4)
61. Аз. пайгамбар доорундагы жалганчы пайгамбарлар кимдер болгон? Алардын негизги максаты эмне болгон? (ОН-4)
62. Закария ал-Казвини жер титирөөлөр жөнүндө эмне деген? (ОН-4)
63. Арабистан жарым аралында иудейлер кайсыл аймакта жашашкан? Эмне себептен ал жерге келип калышкан? (ОН-4)
64. Тоо-таштардын пайда болуусу жөнүндө Ибн Синанын теориясын учурдагы илимий негиздер менен ачыктап жазгыла. (ОН-4)
65. Арабистан жарым аралында христиандар кайсыл жерлерде жашашкан? Алардын негизги ишеними кандай болгон? (ОН-4)
66. Арабистандагы сабийлик дининдегилердин Кудай түшүнүгү кандай болгон? Түшүндүрүңүз. (ОН-4)
9. НКББПны иштеп чыккандар, эксперттер:
№ |
Аты-жөнү |
Кызмат орду |
Колу |
1. |
Калбердиев А.Р. |
Дин таануу жана гуманитардык предметтер кафедрасынын доценти |
|
2. |
Арипов Н.Т. |
Дин таануу жана гуманитардык предметтер кафедрасынын доценти |
|
3. |
Жумабаев М.А. |
Дин таануу жана гуманитардык предметтер кафедрасынын окутуучусу |
Эксперт: Самидин ажы Атабаев – Ош облусунун казысы